Dahulunya dikenali sebagai iKepoh. Aplikasi Mobile i-Tegur merupakan satu inovasi baharu yang dibangunkan oleh KPKT untuk memberi kemudahan kepada orang awam bagi membuat sebarang aduan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melalui mobile.
Objektif Aplikasi Mobile i-Tegur
- Menjalin hubungan akrab PBT dan rakyat melalui penyediaan saluran aduan yang mesra pengguna dalam memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat; dan
- Pemantauan dan pengurusan aduan lebih berkesan kepada pengurusan atasan PBT dan KPKT melalui satu sumber sistem yang sama dan mudah dicapai.
Fungsi Aplikasi Mobile i-Tegur
- Membenarkan penghantaran aduan bergambar beserta lokasi secara mobile;
- Memberi maklumbalas kepada pengadu dengan lebih responsif; dan
- Memantau statistik aduan oleh PBT atau JKT melalui dashboard yang disediakan dengan lebih efisien.
Formerly known as iKepoh .i-Tegur Mobile application is a new innovation developed by the ministry to facilitate the public to make complaints to the local authorities (PBT) through mobile.
The objectives of i-Tegur
- Establish rapport PBT and citizens by providing a user-friendly channel complaints in giving the best service to the people; and
- Monitoring and more effective complaint management to top management PBT and KPKT through the same system resources and easily accessible.
The functions of i-Tegur
- Allow shipping posing a complaint with the mobile location;
- Provide feedback to the complainant with a more responsive; and
- To monitor the statistics of complaints by local authorities or through the dashboard JKT provided more efficiently.
KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN (KPKT) /
MINISTRY OF HOUSING AND LOCAL GOVERNMENT